Voorwoord / leeswijzer
In dit kwaliteitsrapport kijken we terug naar het jaar 2023.
Wat hebben we allemaal gedaan bij Cosis?
Wat ging goed en wat kan beter.
En welke plannen hebben we voor 2024?
We hebben een paar onderwerpen uit dit rapport voorgelegd aan een groep cliënten, verwanten en medewerkers.
We noemen hen het Cosis-panel.
De mening van het Cosis-panel vind je ook in deze samenvatting.
We wensen je veel leesplezier!
1. Wie zijn we en waar werken we?
Cosis ondersteunt in 2023 bijna 8500 cliënten in de provincies Groningen en Drenthe.
We hebben ongeveer 4000 medewerkers.
We helpen kwetsbare mensen met een verstandelijke en/of psychische beperking om meer grip op hun leven te krijgen. Dat doen we samen, in kleine stappen. We zoeken daarin steeds meer samenwerking met het netwerk van de cliënt en met andere organisaties.
We werken in vier clusters:
- Wonen
- Ambulant (Thuis-ondersteuning, Inlopen en Beschermd Wonen, Werken Dagbesteding en Leren)
- Kind Jeugd en Gezin
- Cosis Expertise Centrum
2. De zorg aan cliënten
2.1 Op dezelfde manier werken
We vinden het belangrijk dat de zorg die we bieden van goede kwaliteit is.
Dat cliënten weten waar ze aan toe zijn.
En dat medewerkers weten hoe ze hun werk het beste kunnen doen.
Daarom werken we binnen Cosis met 8 methodieken.
Een methodiek is een vaste manier van werken.
Elke locatie kiest de methodiek die het beste bij hun cliënten past.
2.2 Zorgplannen
Elke cliënt van Cosis moet een zorgplan hebben.
In het zorgplan staan afspraken en doelen.
Die zorgplannen staan in de computer, in een programma dat ‘ONS’ heet.
We zien in 2023 dat de zorgplannen steeds meer worden ingevuld op de manier waarop we dat hebben afgesproken.
Maar we weten niet goed wat de cliënten zelf van hun zorgplan vinden.
Dat willen we in 2024 gaan onderzoeken.
2.3 Veilig wonen en werken
Cosis vindt het belangrijk dat cliënten en medewerkers veilig kunnen wonen en werken.
Daarom besteden we daar veel aandacht aan.
Toch gebeurt er soms iets vervelends met een cliënt.
Of maakt een medewerker een fout.
Het is belangrijk dat dat gemeld wordt.
Dan kunnen we onderzoeken wat er precies gebeurd is.
En dan kunnen we ervoor zorgen dat het niet weer gebeurt.
Het grootste deel van de meldingen in 2023 gaat over agressie en medicatie.
Dat was in 2022 ook zo.
In 2023 hebben we extra aandacht besteed aan het onderwerp zelfdoding.
Een moeilijk onderwerp, maar wel heel belangrijk om te bespreken.
Soms zijn cliënten zo depressief dat ze gaan denken aan zelfdoding.
Begeleiders leren hoe ze hier met cliënten over kunnen praten.
2.4 Inspraak en Medezeggenschap
Cosis vindt het belangrijk om de mening van cliënten en verwanten te horen.
En ook echt iets met die mening te doen.
Bijna elke locatie heeft een lokale cliëntenraad en/of verwantenraad.
Er is ook een centrale cliëntenraad (CCR).
In 2023 zien we dat de mening van cliënten en verwanten steeds vaker wordt gevraagd.
Bijvoorbeeld bij het opstellen van de jaarplannen van de clusters.
Toch gebeurt het ook dat lokale cliëntenraden niet goed betrokken worden bij besluiten.
In 2024 gaan we alle leidinggevenden weer informatie geven over medezeggenschap van cliënten en verwanten.
Het contact tussen de CCR en lokale cliëntenraden is belangrijk.
De CCR heeft daarom in 2023 online bijeenkomsten gehouden voor leden van lokale raden.
Ook zijn leden van de CCR op bezoek geweest bij locaties.
In 2024 gaat de CCR samen met de clusterdirecteuren live bijeenkomsten organiseren.
2.5 Klachten
Soms hebben cliënten, verwanten of anderen klachten over Cosis.
We willen die klachten graag horen omdat we er van kunnen leren.
In 2023 kwamen er 103 klachten binnen, dat is meer dan in 2022
De meeste klachten gingen over de zorg die Cosis biedt en over overlast.
De klachtenfunctionaris zorgt ervoor dat de klachten goed en op tijd worden afgehandeld.
De klachten-functionaris heeft in 2023 meer uren gekregen.
Daardoor is het goed opschrijven en volgen van de klachten verbeterd.
Ook is de klachtenfunctionaris nu beter bereikbaar.
2.6 Cliëntvertrouwenspersonen
Cosis heeft twee cliënt-vertrouwenspersonen in dienst.
Bij hen kun je terecht met alles waar je met iemand anders niet over kunt of wilt praten.
Er zijn ook twee cliënt-vertrouwenspersonen van buiten Cosis.
Bij hen kun je terecht met vragen over onvrijwillige zorg.
De cliënt-vertrouwenspersonen hebben samen bijna 140 meldingen gehad in 2023.
Dat is minder dan in 2022.
We weten niet precies waardoor dat komt.
De cliëntvertrouwenspersonen zien dat er veel wisselingen zijn onder begeleiders.
Zij merken dat die wisselingen voor onrust zorgen bij cliënten.
Cliënten praten soms met de cliëntvertrouwenspersonen, omdat ze vinden dat de begeleiding te weinig aandacht voor hen heeft.
Of omdat ze zich niet serieus genomen voelen.
2.7 Onvrijwillige zorg
Onvrijwillige zorg is zorg die een cliënt niet wil, maar wel nodig heeft.
Iemand mag iets bijvoorbeeld niet omdat het gevaarlijk is.
Of iemand moet iets omdat dat het beste voor zijn gezondheid is, maar wil dat niet.
We willen zo weinig mogelijk onvrijwillige zorg bieden.
Maar soms kan het echt niet op een andere manier.
Dan moeten we regelmatig bespreken of de maatregel nog nodig is.
Dat deden we niet altijd goed in 2023, hier gaan we beter op letten in 2024.
2.8 Werken Dagbesteding en Leren (WDL)
We vinden het belangrijk dat onze WDL locaties duidelijk herkenbaar zijn.
En we vinden het belangrijk dat cliënten een goede plek hebben in de maatschappij, iedereen telt mee.
We willen graag dat cliënten zich kunnen ontwikkelen.
We moeten dan goed weten wat zij zouden willen en kunnen leren.
Daar hebben we in 2023 meer aandacht aan besteed.
Cliënten kunnen bijvoorbeeld oefenen met werk.
Ook hebben we kaarten met vragen over interesses en talenten gemaakt.
Eind 2022 zijn we begonnen met twee opleidingen voor cliënten.
Als de opleiding klaar is krijg je een diploma.
Met dit diploma is het mogelijk om verder te leren of te gaan werken.
In 2024 willen we deze opleidingen op meer plekken binnen Cosis aanbieden.
2.9 Ervaringsdeskundigen
Ervaringsdeskundigen bij Cosis zijn mensen die geleerd hebben hoe zij met hun eigen ervaringen anderen kunnen helpen.
We zien dat de ervaringsdeskundigen in 2023 steeds meer gevraagd worden voor allerlei opdrachten binnen en buiten Cosis.
Ze geven bijvoorbeeld trainingen aan begeleiders over autisme en ADHD.
En ze helpen mee bij het werven van nieuwe medewerkers op banenbeurzen.
De ervaringsdeskundigen hebben ook een belangrijke rol in ons programma Woonstart.
Woonstart helpt cliënten om weer zo zelfstandig mogelijk te worden.
Een hulpmiddel daarbij is de Woonstartkoffer met allerlei trainingen.
2.10 Techniek in de zorg
Er zijn steeds minder mensen die in de zorg gaan werken.
Daardoor wordt het in de toekomst lastiger om genoeg begeleiders te vinden.
Het is daarom belangrijk om te kijken hoe techniek ons kan helpen in de zorg.
In 2023 hebben we daar weer veel aandacht aan besteed.
We hebben bijvoorbeeld een ‘zorg van de toekomst vierdaagse’ gehouden.
Daarin konden medewerkers, cliënten en verwanten kennismaken met techniek in de zorg.
Ook zijn we eind 2023 begonnen met een proef die ‘Digitaal dichtbij’ heet.
Tijdens die proef begeleiden we een groep ambulante cliënten online.
Dat betekent dat we de begeleidingsmomenten via beeldbellen doen.
Ook kunnen cliënten als het nodig is gebruik maken van zorgrobots.
Die robots kunnen bijvoorbeeld helpen bij het op tijd opstaan, of bij het op tijd medicijnen nemen.
De leden van de CCR zeggen ook in 2023 dat zij persoonlijk contact tussen cliënt en begeleider belangrijk vinden.
Daar moet Cosis goed op blijven letten.
2.11 Gezond leven
Cosis wil graag dat gezond leven gewoon, gemakkelijk, leuk en lekker wordt.
We willen cliënten en medewerkers daarbij ondersteunen.
Dat doen we bijvoorbeeld met de projecten Cosis Rookvrij, Gezonde Voeding en LEEV!.
Op locaties worden deze onderwerpen met cliënten en cliëntenraad besproken.
2.12 Kennis delen
Binnen Cosis is veel kennis over mensen met een verstandelijke of psychische beperking.
We vinden het belangrijk om die kennis te delen met anderen.
Dat doen we bijvoorbeeld in de Cosis Poli, waar we allerlei soorten behandeling bieden.
Ook werken we samen met het speciaal onderwijs, op sommige scholen zijn bijvoorbeeld huiskamers.
Daar kunnen kinderen die overprikkeld zijn met hulp van begeleiders van Cosis weer tot rust komen.
2.13 Iedereen hoort erbij
In de uitkomsten van het cliënt-ervarings onderzoek zien we al meerdere jaren dat cliënten zich soms eenzaam voelen.
Daar kunnen we helaas niet gemakkelijk iets aan doen, maar we doen er wel ons best voor.
In 2023 zijn we bijvoorbeeld lid geworden van ABCDate.
Via de ABCDate website en op feesten kunnen cliënten met een verstandelijke beperking anderen ontmoeten.
We vinden het belangrijk dat mensen kunnen zijn wie ze willen zijn.
De Regenboogclub van Cosis is hier in 2023 actief mee bezig.
Dit is een groepje cliënten en medewerkers die vallen onder wat de LHBTIQ+ groep wordt genoemd.
Op 1 juni 2023 hebben we de regenboogvlag gehesen bij ons hoofdkantoor, een mooi moment!
3. Wat vinden cliënten en verwanten van Cosis?
3.1 Mooie cijfers
We vragen cliënten en verwanten elk jaar wat zij vinden van Cosis.
Dat doen we met de vragenlijst ‘Cliënten over Kwaliteit’ (CoK).
Ook in 2023 krijgen we mooie cijfers van hen, gemiddeld ruim een 8.
Daar zijn we trots op!
3.2 Wat gaat goed en wat kan beter volgens cliënten en verwanten?
Wat cliënten en verwanten goed vinden gaan binnen heel Cosis:
- het contact de begeleiding,
- de sfeer op de meeste locaties,
- vrijheid en zelfstandigheid, jezelf kunnen zijn.
Wat beter kan:
- de bereikbaarheid van begeleiders, echte aandacht,
- invulling van de dag en dingen leren,
- sociale contacten, mee kunnen denken over veranderingen.
Het Cosis-panel herkent veel van deze punten.
De leden van het Cosis-panel vinden verder dat het soms teveel over geld gaat.
En dat begeleiders te veel tijd kwijt zijn aan het doen van administratie.
Daarnaast zijn ze blij met de samenwerking tussen cliënten, verwanten en begeleiders.
En ze zijn blij dat er zoveel soorten locaties zijn binnen Cosis.
Het is belangrijk dat teams en cliëntenraden de uitkomsten van CoK bespreken.
Zo kunnen ze samen kijken wat goed gaat, maar ook wat er beter kan.
Gelukkig gebeurt dit in 2023 bij steeds meer teams en cliëntenraden,
maar we blijven er op letten in 2024.
Vorig jaar schreven we dat op sommige locaties heel weinig CoK vragenlijsten waren ingevuld.
Dat is in 2023 ook zo, we weten nog niet goed hoe dat komt.
Gelukkig worden bij de clusters Wonen en Ambulant WDL wel veel lijsten ingevuld.
4. De medewerkers van Cosis
4.1 Alle teams overleggen op dezelfde manier
In 2023 overleggen alle teams op dezelfde manier.
Die manier noemen we de Cosis Overleg Vorm (COV).
Elke twee weken kijken zij naar wat goed gaat en wat beter kan.
Het zorgt ervoor dat we ons werk steeds blijven verbeteren.
4.2 Wat vinden medewerkers goed gaan en wat kan beter?
De medewerkers hebben met elkaar gepraat over wat ze goed vinden gaan en wat beter kan.
Wat medewerkers goed vinden gaan:
- hoe ze als collega’s met elkaar omgaan,
- hoe ze omgaan met cliënten en verwanten,
- de zelfstandigheid van het team.
Wat beter kan:
- weten wie welke taak en verantwoordelijkheid heeft,
- communicatie binnen het team,
- nieuwe dingen leren,
- het gebruik van computerprogramma’s.
4.3 Vrijwilligers
Er werken ruim 900 vrijwilligers bij Cosis, zij zijn erg belangrijk voor ons!
Ze doen bijvoorbeeld uitstapjes met cliënten of klusjes op locaties.
Het aantal vrijwilligers is in 2023 weer iets gedaald, maar niet zoveel als in 2022.
We hebben er dit jaar veel aan gedaan om vrijwilligers te werven.
Bijvoorbeeld door borden met ‘Word jij onze vrijwilliger? Loop gerust bij ons binnen’ bij de locaties neer te zetten.
We merken al dat dat goed werkt en we gaan hier mee door in 2024.
4.4 Nieuwe medewerkers werven
Het is in Nederland steeds lastiger om goede medewerkers in de zorg te vinden.Gelukkig hebben we in 2023 gemiddeld nog steeds genoeg medewerkers.Het is erg belangrijk dat we ook genoeg goede medewerkers houden.Daarom doen we ook in 2023 veel om nieuwe mensen te werven.Voorbeelden daarvan zijn:
- Het maken van video’s van locaties, zodat mensen goed zien waar ze op solliciteren,
- Het organiseren van inloop bijeenkomsten voor mensen met belangstelling voor de zorg,
- We werken mee aan opleidingen voor nieuwe medewerkers.
4.5 Medewerkers die weggaan bij Cosis
Er zijn in 2023 iets minder medewerkers dan vorig jaar bij ons weg gegaan.
Maar toch is het aantal medewerkers dat weg gaat nog steeds hoog.
Als reden hiervoor noemen zij onder andere:
- zich te weinig kunnen ontwikkelen,
- het soort werk niet leuk genoeg vinden,
- salaris, werktijden,
- te weinig mee kunnen denken, praten en beslissen.
Hoe dit komt is per cluster verschillend.
Daarom heeft elk cluster zijn eigen manier om te zorgen dat medewerkers bij Cosis blijven.
Maar we zien ook dat het normaal is geworden dat medewerkers minder lang bij een organisatie blijven dan vroeger.
4.6 Zieke medewerkers
Het aantal zieke medewerkers is in 2023 hetzelfde als in 2022.
Het vaakst zijn medewerkers ziek door psychische klachten, net als vorig jaar.
Die klachten hebben met het werk te maken of met hun privé-situatie.
Of met een combinatie daarvan.
We ondersteunen medewerkers om hier goed mee om te leren gaan.
Zij kunnen bijvoorbeeld naar een coach of psycholoog gaan als ze dat willen.
Ook leren leidinggevenden hoe zij het beste om kunnen gaan met zieke medewerkers.
In 2024 onderzoeken we of we hier nog meer in kunnen doen.
4.7 Blijven vernieuwen voor betere zorg
Cosis vindt het belangrijk om de zorg te blijven ontwikkelen.
We werken vaak mee aan onderzoeken, maar kijken daarbij wel steeds of het haalbaar en betaalbaar is.
Onderzoeken waar we aan mee doen moeten nuttig zijn voor cliënten en medewerkers.
Dat geldt ook voor nieuwe dingen waar we aan beginnen.
In 2023 hebben we bijvoorbeeld meegewerkt aan onderzoeken en vernieuwing rondom:
- het versterken van netwerken van de cliënt,
- het verbeteren van leefstijl en leefomgeving, de inzet van techniek in de zorg.
4.8 Werken aan een schonere wereld
We moeten met zijn allen zorgen dat onze wereld weer schoner wordt.
Bij Cosis doen we dat bijvoorbeeld door onze gebouwen te verbeteren.
We zorgden in 2023 voor LED-verlichting en voor zonnepanelen bij een aantal locaties.
Hier gaan we de komende jaren mee door.
Ook hebben we afspraken met apothekers gemaakt over het terugbrengen van medicijnen die over zijn.
Werken aan een schonere wereld blijft ook de komende jaren een belangrijk onderwerp voor ons.
Tot slot
Hartelijk bedankt voor het lezen van deze samenvatting van het kwaliteits-rapport 2023!
Er is natuurlijk nog veel meer te vertellen over Cosis.
Als je meer wilt weten kun je ook het hele kwaliteits-rapport lezen.
Je vindt hem vanaf 1 juni 2024 op de website van Cosis; www.cosis.nu