Spring naar inhoud

Bestuur, Medezeggenschap en Toezicht

2.1 Structuur, governance en integriteit

Structuur

Cosis is een zelfstandige stichting met een tweehoofdige Raad van Bestuur (RvB). De RvB is belast met het besturen van de organisatie: de algemene dagelijkse leiding van de organisatie. Statutair zijn de RvB taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden toegekend. Die verantwoordelijkheden zijn bewaken van de kwaliteit en veiligheid van de zorg- en dienstverlening en effectief realiseren van de maatschappelijke doelstelling en hiermee samenhangende bedrijfsresultaten van de organisatie.

Wij hebben onze organisatie ingericht rondom de cliënt en geclusterd rondom tien persona’s (zie paragraaf 1.6.1 en bijlage 4). Dit heeft ertoe geleid we sinds 1 januari 2020 werken vanuit vier clusters:

  • personacluster Wonen
  • personacluster Ambulant
  • personacluster Kind Jeugd en Gezin (KJG)
  • Cosis Expertisecentrum (CEC).

Enerzijds kunnen we door te werken in personaclusters tot standaard werkwijzen komen, die goed aansluiten bij de behoefte van een specifieke groep cliënten. Anderzijds kunnen we daardoor binnen die algemene standaarden komen tot maatwerk en gepersonaliseerde zorg. Elke cliënt is toebedeeld aan een team in het cluster waar hij of zij op basis van de zorgbehoefte het beste past.

Het CEC ondersteunt, faciliteert en adviseert medewerkers in de personaclusters. Binnen het CEC zijn de afdeling Kwaliteit, Kennis en Onderzoek (KKO) en diverse vakgroepen ondergebracht, van waaruit medisch en gedragskundig specialisten multidisciplinair samenwerken.

Elk cluster wordt aangestuurd door een clusterdirecteur. Die is integraal verantwoordelijk voor de kwaliteit en veiligheid van de zorg voor cliënten binnen het cluster en voor het effectief realiseren van de doelstelling/bedrijfsresultaten van het cluster.

Cosis werkt sinds 2020 met deze structuur. In 2021 is ervoor gekozen om extern advies in te winnen over de structuur, omdat de RvB vindt dat er nog verbeteringen mogelijk zijn. De resultaten hiervan worden in 2022 verwacht.

Het Cosis Servicecentrum (CSC) bestaat uit de afdelingen Markt & Communicatie, HR, Facilitaire Zaken, Financiën en Control, Support en ICT en Vastgoed. In essentie is het een serviceorganisatie ter ondersteuning van de clusters. Daarnaast heeft het CSC een adviserende taak, op basis van professionele expertise op de verschillende vakgebieden. De managers van het CSC worden sinds 1 januari 2021 direct aangestuurd door de RvB.

De afdelingen Concern Control en Bestuursondersteuning & Juridische Zaken vallen ook rechtstreeks onder de RvB.
De RvB vormt de directieraad van Cosis samen met de clusterdirecteuren, de bestuurssecretaris en de manager HR (afgevaardigd namens het CSC).

Medezeggenschap op centraal niveau hebben wij voor cliënten en vertegenwoordigers georganiseerd in de Centrale Cliëntenraad (CCR) en voor medewerkers in de Ondernemingsraad (OR). Zie voor meer informatie over medezeggenschap paragraaf 2.3.

Governance en integriteit

Goed bestuur én goed toezicht in een open en transparante cultuur, met een duidelijke verdeling van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden vinden wij belangrijk. Dit hebben we geborgd in onze reglementen en statuten, op basis van de richtlijnen van de Governancecode Zorg. Onze grondhouding is dat we werken op basis van deze Governancecode

Onze RvB houdt zich aan de Gedragscode voor de goede bestuurder van de NVZD, Vereniging van bestuurders in de gezondheidszorg.

Wij vinden het belangrijk dat cliënten met een beperking zich maximaal kunnen ontplooien en naar vermogen kunnen deelnemen aan de maatschappij. Dit is een continu en dynamisch samenspel tussen individualiteit, eigenheid, persoonlijke waarden, opvattingen en normen van cliënten én medewerkers enerzijds en de heersende maatschappelijke moraal en wettelijke kaders anderzijds.
De eigenheid van en verschillen tussen mensen zijn gegevens waar we in principe niet aan willen komen. Als professionele zorgorganisatie met een maatschappelijke taak hebben wij een gedragscode. Daar handelen we naar. Onze gedragscode is gebaseerd op respect, fatsoen en moraal. We verwachten dat alle medewerkers de code begrijpen, respecteren en naleven. De RvB, het managementteam en onze leidinggevenden leven de code voor en zien erop toe dat medewerkers zich hier ook aan houden. De eerste verantwoordelijkheid voor het naleven van de gedragscode ligt bij de medewerker zelf.

2.2 Raad van Bestuur

De Raad van Bestuur (RvB) bestond tot 1 december 2021 uit Ria Stegehuis (voorzitter) en Bert Hogeboom (lid). Per 1 december 2021 is Bert Hogeboom Ria Stegehuis opgevolgd als voorzitter van de Raad van Bestuur en heeft Ria Stegehuis de organisatie verlaten. De ontstane vacature is in 2021 ingevuld; per 1 april 2022 vormt Margreet de Graaf samen met Bert Hogeboom de RvB van Cosis. 

De RvB legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht (RvT). De RvT houdt toezicht op Cosis. De werkwijze van de RvB en de RvT is vastgelegd in de statuten en reglementen van de stichting. Uitgangspunt is dat de RvT besluiten van de RvB achteraf toetst.

Nevenfuncties

  Bestuursfunctie Nevenfuncties
Mw. drs. F.H. Stegehuis Voorzitter (tot 1 december 2021) - Lid van innovatie en adviescommissie Governancecode zorg Boz namens VGN en Actiz
- Lid Raad van Toezicht en commissie K&V Pro Persona
- Lid Coöperatiebestuur PGGM
     
Dhr. B.J. Hogeboom Bestuurder (per 1 december 2021 voorzitter) -Geen

De nevenfuncties van de RvB hebben de goedkeuring van de RvT. Elke vorm en schijn van persoonlijke bevoordeling of belangenverstrengeling tussen bestuurders en organisatie wordt vermeden.

De RvT is als werkgever van de RvB verantwoordelijk voor het vaststellen van de bezoldiging van de bestuurder. Inclusief alle WNT-componenten is deze in lijn met de Wet Normering Topinkomens en de bezoldiging van topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector. De bezoldiging is gebaseerd op de klasse-indeling (klasse V) die voor Cosis geldt en is vastgesteld.
De leden van de RvB en de RvT hebben geen vaste onkostenvergoeding. Gemaakte onkosten kunnen worden gedeclareerd in lijn met de regelingen van de medewerkers.
De voorzitter van de RvT controleert jaarlijks de declaraties van de bestuurders.
De bestuurders hebben jaargesprekken met de Remuneratiecommissie van de RvT. Input voor dit gesprek wordt door de commissie van tevoren opgehaald bij de interne stakeholders.

De RvB heeft een werkverdeling op basis van aandachtsgebieden. Deze kunnen wel onderscheiden worden, maar vanwege integraal beleid scheiden we ze niet. De RvB werkt met een evenwichtige portefeuille- en lijnverdeling (zie bijlage 2). Er is sprake van een collegiaal bestuur met een integrale verantwoordelijkheid voor de aansturing van Cosis.

De RvB is naar buiten toe gezamenlijk en inwisselbaar vertegenwoordiger van Cosis. De RvB geeft gezamenlijk leiding aan de organisatie en is gezamenlijk verantwoordelijk voor het portfoliomanagement en bijbehorende organisatieveranderingen. De besluitvorming in de RvB vindt plaats op basis van consensus.

2.3 Centrale Medezeggenschap

De medezeggenschap van cliënten en vertegenwoordigers heeft een centrale positie binnen onze organisatie. Hetzelfde geldt voor de medezeggenschap van medewerkers.

Cliënten en familie

De Centrale Cliëntenraad van Cosis bestaat uit 3 deelraden: Deelraad VB-cliënten, Deelraad GGZ-cliënten en Deelraad Cliëntvertegenwoordigers.
Onderwerpen die de hele holding aangaan, zoals de begroting, de jaarrekening en het geharmoniseerde beleid, hebben we ter advisering voorgelegd. Ook vragen we deze raden adviesgesprekken te voeren met kandidaten voor de RvT en RvB, als dat van toepassing is.

Op lokaal niveau is de medezeggenschap georganiseerd in lokale cliënten- en familieraden. We zijn gestart met implementatie van de nieuwe Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (Wmcz). Cliënten die onder de Jeugdwet vallen, worden voornamelijk vertegenwoordigd door hun ouders of verwanten in de lokale raden.

Medewerkers

De medezeggenschap voor medewerkers is georganiseerd in de Ondernemingsraad (OR). Die bestaat uit medewerkers van Cosis. De nadere medezeggenschap in de organisatie is verder uitgewerkt door per organisatieonderdeel Onderdeelcommissies (OC’s) in te stellen.
De OR behandelt advies- en instemmingsverzoeken. Daarbij gaat het om onderwerpen die de hele holding betreffen, zoals nieuw of geharmoniseerd (personeels)beleid en het instellen van de OC’s.

2.4 Verslag Raad van Toezicht

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht is verantwoordelijk voor het toezicht op het beleid van de Raad van Bestuur en de algemene gang van zaken binnen Cosis. Daarnaast is zij werkgever en adviseur voor de Raad van Bestuur. De Raad van Toezicht is zodanig samengesteld dat de leden onafhankelijk en kritisch kunnen opereren ten opzichte van elkaar, de Raad van Bestuur en welk deelbelang dan ook.  

Taken

De Raad van Toezicht heeft onder andere als taak toezicht te houden op en te adviseren over: 

  • het beleid van de Raad van Bestuur 

  • de algemene gang van zaken binnen de organisatie 

  • de strategische ontwikkelingen 

  • de financiële continuïteit 

  • de kwaliteit en veiligheid van de zorg 

  • de beheersing van de risico’s op het gebied van de bedrijfsvoering.  

Op al deze gebieden heeft de Raad zich in 2021 nauwgezet laten informeren. Dit krijgt vooral vorm in de vergaderingen met de Raad van Bestuur. Met de Raad van Bestuur zijn afspraken gemaakt over de aard, inhoud en frequentie van de informatievoorziening.  

Visie op toezicht

De visie van de Raad is in 2021 opnieuw vastgesteld, met als belangrijke uitkomst dat de Raad zich in haar rol als toezichthouder enerzijds richt op de maatschappelijke doelstelling van Cosis en de centrale positie van de cliënt en medewerker hierin en anderzijds op de rol van Cosis in het noordelijke zorglandschap.  

Het resultaat van goed toezicht is dat Cosis: 

  • slaagt in haar doelstelling om kwetsbare mensen met een verstandelijke en/of psychische beperking te helpen grip te krijgen op hun leven; 

  • een financieel gezonde en goede werkgever is; 

  • een bijdrage levert aan de instandhouding van het noordelijke zorglandschap; 

  • de RvB de afgesproken doelen realiseert binnen de wettelijke en maatschappelijke kaders.  

Vanuit haar rol als toezichthouder toetst de Raad of de RvB de in aanmerking komende belangen van betrokkenen van en bij Cosis in haar besluitvorming zorgvuldig en evenwichtig heeft afgewogen, ook vanuit het bredere maatschappelijke perspectief.   

Deskundigheidsbevordering

De leden van de Raad zijn allemaal lid van de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in de Zorg (NVTZ). Opleidingen worden met elkaar afgestemd en gedeeld. Ieder lid verdiept zich in de ontwikkelingen van de zorg om zo de toezichthoudende rol professioneel en op een verantwoorde wijze in te vullen. Dit in het licht van het programma ‘Goed Toezicht’ van de NVTZ. De Raad van Toezicht evalueert na iedere vergadering haar eigen functioneren. Hiervoor wordt voorafgaand aan iedere vergadering uit eigen kring een procesobservator benoemd. De Raad heeft onder externe begeleiding haar eigen functioneren in 2021 geëvalueerd. Naar aanleiding hiervan zijn afspraken gemaakt hoe de vergaderingen en de samenwerking nog efficiënter te laten verlopen.  

Honorering

De Raad van Toezicht stelt jaarlijks de honorering vast en baseert zich daarbij op de WNT. De honorering van de leden is gebaseerd op de functie die ze in de Raad van Toezicht vervullen en de tijd die ze hieraan besteden. De verantwoording in het kader van de WNT staat in de jaarrekening van Stichting Cosis. Leden van de Raad van Toezicht kunnen gemaakte onkosten declareren volgens het algemeen vastgestelde beleid binnen Cosis.  

Samenstelling en nevenfuncties

De Raad van Toezicht bestaat uit minimaal vijf tot maximaal zeven personen. In 2021 liep de eerste zittingstermijn van één lid van de Raad af. Dit lid is herbenoemd. Voordat tot herbenoeming is overgegaan, is met het lid een evaluatiegesprek gevoerd. Onder andere de CCR heeft hiervoor informatie aangeleverd. In 2021 zijn geen nieuwe leden toegetreden. De samenstelling, benoemingstermijnen en nevenfuncties van de Raad van Toezicht in 2021 vindt u in bijlage 3.

Vergaderingen

De Raad ziet erop toe dat de Raad van Bestuur regelmatig rapporteert over de ontwikkelingen binnen de organisatie. De vergaderingen van de Raad van Toezicht maken daarom onderdeel uit van de jaarplancyclus. Ze zijn zo gepland dat na afloop van ieder kwartaal de kwartaalrapportages en  

–analyses besproken kunnen worden. De rapportages bevatten informatie over de kwaliteit en veiligheid van de zorg. Ook wordt gerapporteerd over de financiële gegevens, exploitatiegegevens en beheersaspecten en informatie uit het risico- en kansenmanagement. Alle leden van de Raad hebben toegang tot de stukken die worden (voor)besproken in de commissies (zie volgende paragraaf). Waar nodig worden onderwerpen vanuit de commissies geagendeerd in de vergadering van de Raad van Toezicht. 

De Raad van Toezicht heeft in 2021 zes keer vergaderd. Bij deze vergaderingen is de Raad van Bestuur aanwezig. Als gevolg van Covid-19 hebben deze vergaderingen grotendeels op digitale wijze plaatsgevonden. Rekening houdend met een vooraf opgestelde jaarkalender worden deze vergaderingen door een agendacommissie voorbereid. Deze commissie bestaat uit de voorzitter en vicevoorzitter van de Raad, de leden van de Raad van Bestuur en de Bestuurssecretaris.  

De impact van Covid-19 op de kwaliteit van de zorg- en dienstverlening en de continuïteit van de organisatie is een terugkerend onderwerp geweest.  

Naast de reguliere vergadering is er in 2021 één themabijeenkomst geweest. Deze stond in het teken van het herijken van de visie op toezicht. Daarnaast heeft de RvT een aantal werkbezoeken aan locaties kunnen brengen om zich een beeld te kunnen vormen van de kwaliteit van zorg- en dienstverlening ten tijde van Covid-19. De Raad is ervan onder de indruk hoe de medewerkers, cliënten én verwanten hier mee om zijn gegaan.  

Naast bovengenoemde punten heeft de Raad van Toezicht zich in 2021 onder meer akkoord verklaard met/gesproken over:

  • het rooster van aftreden 

  • het Kwaliteitsrapport 2020/ de reflectie hierop 

  • het Groninger Zorgakkoord 

  • Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen binnen Cosis 

  • de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in relatie tot de HR-strategie 

  • de doorontwikkeling van het organisatiemodel van Cosis 

  • het Accountantsverslag 2020 

  • de Jaarrekening 2020 

  • het Bestuursverslag 2020 

  • verlenen decharge Raad van Bestuur 

  • herbenoeming lid Raad van Toezicht 

  • de ontwikkelingen binnen het cluster Wonen en het Cosis Expertisecentrum 

  • Ervaringsdeskundigheid 

  • klassenindeling WNT 

  • honorering Raad van Toezicht en Raad van Bestuur 

  • kaderbrief 2022 

  • controleplan Accountant 

  • interim-bevindingen extern accountant 

  • de begroting – en het jaarplan 2022 

  • benoeming lid - en voorzitter RvB 

Bij de vergadering waarin de jaarrekening en de interim-bevindingen waren geagendeerd, was de externe accountant aanwezig.

Commissies

De Raad van Toezicht kent drie commissies.

1. Remuneratiecommissie

Deze heeft zich in 2021 beziggehouden met de procedure voor de herbenoeming van een lid Raad van Toezicht én de werving van een nieuw lid Raad van Bestuur. Ook heeft de commissie voorstellen voorbereid voor de honorering van de Raad en de Raad van Bestuur. Verder zijn functioneringsgesprekken gevoerd met de leden van de Raad van Bestuur, zowel individueel als collectief. Hiervoor heeft de commissie input opgehaald bij interne stakeholders. Dit komt voort uit de zienswijze van de Raad op de besturingsfilosofie van Cosis en gebeurde volgens een vastgestelde regeling en op basis van 360-graden feedback. De uitkomsten zijn gedeeld met de voltallige Raad van Toezicht.  

2. Auditcommissie

Deze kwam in het verslagjaar vier keer bij elkaar. Bij alle vergaderingen was de Raad van Bestuur aanwezig. De jaarrekening Cosis 2020, het accountantsverslag en de managementletter zijn besproken, dit alles in aanwezigheid van de externe accountant. Ook de begroting 2022 is in de commissie voor besproken. De commissie heeft op basis van haar bevindingen de Raad van Toezicht positief geadviseerd om tot besluitvorming van de voorgelegde stukken over te gaan. Verder monitorde de commissie de voortgang rondom privacy- en ICT-ontwikkelingen (ook gericht  op het cybersecurity-vraagstuk), het risicomanagement en de huisvestingstrategie van Cosis. Daarnaast zijn door de commissie de reguliere financiële rapportages voorbereid ten behoeve van de voltallige Raad.  

3. Commissie Zorg, Kwaliteit en Veiligheid (ZKV)

Deze commissie adviseert en ondersteunt de Raad bij het adequaat uitvoeren van het toezicht op het terrein van de zorg, kwaliteit en veiligheid. De commissie heeft in 2021 twee keer vergaderd. Naast de reguliere rapportages gericht op de kwaliteit en veiligheid van de zorg, is het Kwaliteitsrapport Langdurige Zorg 2020 in de commissie besproken. De commissie heeft zich tijdens de vergaderingen uitvoerig door de RvB bij laten praten over de gevolgen van Covid-19 voor cliënten en medewerkers van Cosis. De commissie heeft gereflecteerd op de Cosis Standaard: het speelveld voor medewerkers binnen Cosis om grip te krijgen op het werk. Daarnaast is het thema ‘Leefstijlondersteuning binnen Cosis’ door de commissie besproken.  

Contact met medezeggenschap
Een afvaardiging van de Raad heeft een overlegvergadering van de Ondernemingsraad bijgewoond. Ook heeft de Raad een overleg met de Centrale Cliëntenraad gehad. Dit alles om zich een goed beeld te vormen van de communicatie over en weer tussen bestuur en medezeggenschap. De Raad heeft hieruit geconstateerd dat er sprake is van een goede interactie en dat er ruimte is voor een kritische noot. 

Beleid en strategie

De strategie van de organisatie kreeg ook in 2021 veel aandacht. De Raad heeft hierbij vooral gelet op het punt dat deze aansluit op de hervorming in de gehandicaptenzorg, de transities binnen het gemeentelijk domein en de ontwikkelingen in de Langdurige Zorg. De stappen die daarin met ‘De beweging’ zijn gezet, worden door de Raad dan ook volledig onderschreven.  

Aandachtspunten 2022

Zoals altijd blijven de (politieke) ontwikkelingen en bezuinigingen die op ons afkomen aandacht vragen. De Raad volgt de stappen die de Raad van Bestuur en de directie hierin zetten nauwgezet, en denkt hierbij vanuit de strategiekaders én de eigen visie op toezicht.  

De Raad gaat er, net als in het voorgaande verslagjaar, in 2022 specifiek op toezien hoe de organisatie de in gang gezette veranderingen tot uitvoer wil brengen én gaat borgen.  

Versie:
v6.1.1

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report