Spring naar inhoud

Bijlagen

Bijlage I: Corona-compensatie 2021

Versie: 1.0, d.d. 2 december 2021

Zorgaanbieder
Statutaire naam zorgaanbieder       Stichting Cosis
Plaatsnaam                                          Assen
KvK-nummer                                       04082725

Considerans

Door de de uitbraak van het coronavirus (Covid-19) is voor veel zorgaanbieders een crisissituatie ontstaan. Zorgaanbieders hebben zich ingespannen om de zorg te continueren, waarbij de negatieve financiële gevolgen worden gecompenseerd door de zorgfinanciers. Reguliere registratie-, declaratie- en verantwoordingsprocessen konden daarbij niet altijd worden toegepast en gehandhaafd. Gedurende het jaar hebben zorgaanbieders en zorgfinanciers daarom de dialoog gevoerd over de impact van de coronacrisis en de hoogte van de compensatie. Deze bijlage bij de jaarrekening 2021 voorziet in de behoefte van zorgaanbieders en zorgfinanciers om domeinoverstijgend inzichtelijk te maken en te bevestigen dat de corona-schade en corona-compensatie evenwichtig zijn.

Bestuursreflectie

Ook in het jaar 2021 heeft Cosis te maken gehad met het coronavirus. Ondanks dat het inmiddels het tweede jaar is waarin wij geconfronteerd zijn met dit virus, was de impact groot. COVID-19 had zowel zorginhoudelijk als financieel een grote impact. Voorbeelden van getroffen maatregelen zijn het meer flexibel inzetten van personeel over de verschillende locaties om uitval op te vangen, de inhuur van extern personeel, het inrichten van een COVID-19-locatie voor getroffen cliënten, het gebruiken beschermingsmaatregelen voor zowel cliënten als personeel en het overgaan voor extramurale zorglevering naar videoconsults.                                              
Voor geheel 2021 was sprake van een beleidsregel Wlz waarin financiële compensatie voor zowel omzetderving als meerkosten als gevolg van COVID-19 geregeld was. Afgelopen jaar beschikten gemeenten niet meer over extra middelen om zorginstellingen extra te kunnen ondersteunen bij wegvallende omzet door COVID-19 en heeft Cosis zelf de financiële impact van COVID-19 in het sociaal domein moeten opvangen.  
Het einde van de pandemie lijkt in zicht. Toch zal COVID-19 ook in 2022 een grote impact hebben op Cosis. Cliëntaantallen zullen achterblijven en begin 2022 zijn er nog relatief veel besmettingen onder cliënten en medewerkers. De verwachting is dat ook in 2022 de nodige creativiteit en inventiviteit vergt om de zorg te continueren en kosten en opbrengsten met elkaar in evenwicht te houden.

Aandeel van de coronacompensatie 2021 in de opbrengsten 2021

  Wlz Zvw Wmo Jw Fz Overig Totaal
 
Continuïteitsbijdrage/omzetgarantie corona-compensatie 3.029.431 0 0 0 0 0 3.029.431
Compensatie personele meerkosten corona 409.833 0 0 0 0 0 409.833
Compensatie materiële meerkosten corona 591.939 0 0 0 0 0 591.939
Corona-compensatie uit hoofde van NOW* 0 0 0 0 0 0 0
Overige corona-compensatie 0 0 0 0 0 0 0
Totaal toegekende corona-compensatie 4.031.203 0 0 0 0 0 4.031.203
               
AF: nog niet in de jaarrekening 2020 verwerkte corona-compensatie 2021** 0 0 0 0 0 0 0
Totaal in de jaarrekening 2021 verantwoorde corona-compensatie 2021 4.031.203 0 0 0 0 0 4.031.203
               
Opbrengsten, inclusief corona-compensatie:              
- jaarrekening 2021 € 180.441.441 5.740 31.829.097 31.589.597 0 14.744.966 258.610.840
- begroting 2021 € 171.191.000 0 33.894.000 30.350.000 0 12.055.000 247.490.000
- jaarrekening 2020 € 158.745.698 19.512 45.964.297 28.538.437 0 18.622.047 251.889.991
- jaarrekening 2019 € 151.271.929 0 44.095.107 26.368.949 0 13.252.208 234.988.193

*Toelichting bij samenloop van NOW met corona-compensatieregeling voor de zorgsector
Niet van toepassing

**Toelichting bij niet in de jaarrekening 2021 verwerkte corona-compensatie 2021

Analyse van de impact van de corona-compensatie op de resultaatontwikkeling 2021

Ontwikkeling gerapporteerde resultaatratio

  jaarrekening 2021 begroting 2021 jaarrekening 2020 jaarrekening 2019
Resultaat boekjaar € 3.870.008 748.000 4.710.405 1.289.529
Resultaatratio (resultaat boekjaar/ opbrengsten 2020) 1,50% 0,30% 1,89% 0,55%
Mutatie resultaatratio jaarrekening 2020 t.o.v. begroting 2020 en jaarrekening 2019 n.v.t. 1,19% -0,40% 0,95%

Toelichting op het verloop van het resultaat/ de resultaatratio

Een opstelling van een genormaliseerd resultaat 2021 is, als gevolg van Covid-19, erg lastig omdat de gehele exploitatie, zowel opbrengsten als kosten anders zijn geweest dan in een normaal jaar. De belangrijkste verklaringen voor de toename van het resultaat in de jaarrekening 2021 en 2020 ten opzichte van 2019 en afwijking van de realisatie met de begroting van 2021 zijn als volgt:
- Lagere projectmatige kosten / opleidingskosten personeel / kosten onderhoud, zowel in 2020 en 2021, zie je een daling van circa € 2,5 miljoen ten opzichte van 2019. Dit terwijl deze kosten zowel in 2020 en 2021 zijn opgenomen in de begroting, maar niet zijn gerealiseerd.
- Door Covid-19 meer uitval van personeel, hierdoor wordt meer extern personeel ingehuurd. Hierdoor stijgen de kosten van het Personeel niet in loondienst met € 7,6 miljoen t.o.v. de begroting en € 4,1 miljoen in de realisatie 2021 t.o.v. 2020.
- Wel werden in de 2021 al meer activiteiten uitgevoerd dan in 2020 waardoor je in de cliëntmatige kosten op sommige posten zoals bv. behandelkosten cliënten 1e lijn ruim € 0,6 miljoen meer uitgaven ziet dan in 2020.

Algemeen kan gezegd worden dat het achterblijven van kosten in 2021 identiek is aan 2020, de coronacompensatie zorgt ervoor dat binnen de Wlz een demping ontstaat van hogere kosten. Het is de verwachting dat de projectmatige kosten uitgestelde uitgaven zijn en het inlenen van extern personeel nog een tijd aanhoud, maar wel tijdelijk zal zijn.

Ondertekening en waarmerking

Deze bijlage "Corona-compensatie 2021" bij de jaarrekening 2021 is naar waarheid, volledig en in overeenstemming met de administratie van de organisatie opgesteld. De organisatie heeft zich, naar beste weten van het bestuur, niet bevoordeeld door een te hoge compensatie van corona-schade.

Ondertekening door het bestuur

Plaats en datum Assen, 12 mei 2022
   
   
  Voorzitter Raad van Bestuur
Naam en ondertekening bestuurder 1 B.J. Hogeboom
   
   
Naam en ondertekening bestuurder 2 Lid Raad van Bestuur
  M.I. de Graaf - Siegers

Waarmerk accountant ter identificatie

   
   
   

Bijlage II: Gesegmenteerde resultatenrekening over 2021

SEGMENT 1 WLZ

  2021   2020
   
BEDRIJFSOPBRENGSTEN:      
Opbrengsten zorgprestaties (en maatschappelijke ondersteuning) 178.795.677   158.745.698
       
Subsidies 983.407   23.637
       
Overige bedrijfsopbrengsten 1.846.327   0
       
Som der bedrijfsopbrengsten 181.625.411   158.769.335
       
BEDRIJFSLASTEN:      
Personeelskosten 121.613.869   102.948.304
       
Afschrijvingen op immateriële en materiële vaste activa 6.515.031   5.647.949
       
Bijzondere waardeverminderingen van vaste activa 0   0
       
Overige bedrijfskosten 47.396.653   45.872.440
       
Som der bedrijfslasten 175.525.553   154.468.693
       
BEDRIJFSRESULTAAT 6.099.857   4.300.642
       
Financiële baten en lasten -233.908   -115.997
       
RESULTAAT BOEKJAAR 5.865.949   4.184.645
       
RESULTAATBESTEMMING      
Het resultaat is als volgt verdeeld: 2021   2020
   
Toevoeging/(onttrekking):      
Reserve aanvaardbare kosten Wlz 5.865.949   4.184.645
Reserve Wmo 0   0
Reserve Jeugdwet 0   0
Reserve overige financiering 0   0
Bestemmingsreserve nalatenschap "Het Boemeltje" 0   0
Algemene reserves 0   0
  5.865.949   4.184.645

SEGMENT 2 WMO

  2021   2020
   
BEDRIJFSOPBRENGSTEN:      
Opbrengsten zorgprestaties (en maatschappelijke ondersteuning) 30.925.431   45.964.298
       
Subsidies 417.937   0
       
Overige bedrijfsopbrengsten 391.430   0
       
Som der bedrijfsopbrengsten 31.734.798   45.964.298
       
BEDRIJFSLASTEN:      
Personeelskosten 22.569.068   29.914.644
       
Afschrijvingen op immateriële en materiële vaste activa 813.404   1.627.829
       
Bijzondere waardeverminderingen van vaste activa 0   0
       
Overige bedrijfskosten 9.782.094   14.095.457
       
Som der bedrijfslasten 33.164.566   45.637.930
       
BEDRIJFSRESULTAAT -1.429.768   326.368
       
Financiële baten en lasten -33.027   -145.310
       
RESULTAAT BOEKJAAR -1.462.795   181.058
       
RESULTAATBESTEMMING      
Het resultaat is als volgt verdeeld: 2021   2020
   
Toevoeging/(onttrekking):      
Reserve aanvaardbare kosten Wlz 0   0
Reserve Wmo -1.462.795   181.058
Reserve Jeugdwet 0   0
Reserve overige financiering 0   0
Bestemmingsreserve nalatenschap "Het Boemeltje" 0   0
Algemene reserves 0   0
  -1.462.795   181.058

SEGMENT 3 JEUGDWET

  2021   2020
   
BEDRIJFSOPBRENGSTEN:      
Opbrengsten zorgprestaties (en maatschappelijke ondersteuning) 30.936.667   28.538.437
       
Subsidies 301.360   0
       
Overige bedrijfsopbrengsten 665.480   0
       
Som der bedrijfsopbrengsten 31.903.507   28.538.437
       
BEDRIJFSLASTEN:      
Personeelskosten 23.764.876   20.690.410
       
Afschrijvingen op immateriële en materiële vaste activa 714.466   777.735
       
Bijzondere waardeverminderingen van vaste activa 0   0
       
Overige bedrijfskosten 6.483.725   6.668.457
       
Som der bedrijfslasten 30.963.067   28.136.602
       
BEDRIJFSRESULTAAT 940.440   401.835
       
Financiële baten en lasten -44.462   -36.123
       
RESULTAAT BOEKJAAR 895.978   365.712
       
RESULTAATBESTEMMING      
Het resultaat is als volgt verdeeld: 2021   2020
   
Toevoeging/(onttrekking):      
Reserve aanvaardbare kosten Wlz 0   0
Reserve Wmo 0   0
Reserve Jeugdwet 895.978   365.712
Reserve overige financiering 0   0
Bestemmingsreserve nalatenschap "Het Boemeltje" 0   0
Algemene reserves 0   0
  895.978   365.712

SEGMENT 4 OVERIGE

  2021   2020
   
BEDRIJFSOPBRENGSTEN:      
Opbrengsten zorgprestaties (en maatschappelijke ondersteuning) 8.597.585   6.239.700
       
Subsidies 3.832.846   6.733.895
       
Overige bedrijfsopbrengsten 916.694   2.723.474
       
Som der bedrijfsopbrengsten 13.347.125   15.697.069
       
BEDRIJFSLASTEN:      
Personeelskosten 11.681.342   12.614.496
       
Afschrijvingen op immateriële en materiële vaste activa 363.193   362.350
       
Bijzondere waardeverminderingen van vaste activa 0   0
       
Overige bedrijfskosten 2.719.534   2.726.062
       
Som der bedrijfslasten 14.764.069   15.702.908
       
BEDRIJFSRESULTAAT -1.416.944   -5.839
       
Financiële baten en lasten -12.180   -15.171
       
RESULTAAT BOEKJAAR -1.429.124   -21.010
       
RESULTAATBESTEMMING      
Het resultaat is als volgt verdeeld: 2021   2020
   
Toevoeging/(onttrekking):      
Reserve aanvaardbare kosten Wlz 0   0
Reserve Wmo 0   0
Reserve Jeugdwet 0   0
Reserve overige financiering -1.422.819   -9.267
Bestemmingsreserve nalatenschap "Het Boemeltje" 0   0
Algemene reserves -6.305   -11.743
  -1.429.124   -21.010

AANSLUITING TOTAAL RESULTAAT MET RESULTAAT SEGMENTEN

  2021   2020
   
       
Resultaat volgens gesegmenteerde resultatenrekeningen:      
       
SEGMENT 1 WLZ 5.865.949   4.184.645
SEGMENT 2 WMO -1.462.795   181.058
SEGMENT 3 JEUGDWET 895.978   365.712
SEGMENT 4 OVERIGE -1.429.124   -21.010
       
  3.870.008   4.710.405
       
Resultaat volgens de resultatenrekening 3.870.008   4.710.405

Bijlage III: Verantwoording besteding subsidieregeling bonus zorgprofessionals covid-19

Verantwoording besteding subsidieregeling bonus zorgprofessionals covid-19 over de periode 1 maart 2020 tot 1 september 2020 (bonus 2020)

  Werknemers     Derden     Totaal  
  Aantal   Aantal   Aantal
                 
Totaal ontvangen Zorgbonus 2020 volgens verleningsbeschikking (a) 3731 6.715.800   56 98.000   3787 6.813.800
               
Aantal werknemers dat in aanmerking komt voor bonus 2020 (b) 3731 3.731.000         3731 3.731.000
                 
Aantal derden dat in aanmerking komt voor bonus 2020 (c)       47 47.000   47 47.000
                 
Belastingen                
- Afgedragen of aangegeven Verschuldigde eindheffing over de aan werknemers netto uitgekeerde bonus (max. € 800 per zorgprofessional)   2.838.602           2.838.602
- Afgedragen of aangegeven Verschuldigde eindheffing over de aan derden netto uitgekeerde bonus (max. € 750 per zorgprofessional)         35.250     35.250
Totaal afgedragen of aangegeven verschuldigde eindheffing over de netto uitgekeerde bonus aan zorgproffesionals (d)   2.838.602     35.250     2.873.852
                 
Verschil verleningsbeschikking en feitelijke uitkeringen cq belastingheffing (a-b-c-d)   146.198     15.750     161.948
                 
Verklaringen:                
- Verklaring: de bonus aan werknemers is aangewezen als eindheffingsbestanddeel (forfaitaire WKR)   0            
- Verklaring: voor de bonus aan derden is de 'eindheffing aan anderen dan eigen werknemers' toegepast (eindheffing publiekrechtelijke uitkeringen)         0      

Verantwoording besteding subsidieregeling bonus zorgprofessionals covid-19 over de periode 1 oktober 2020 en 15 juni 2021 (bonus 2021)

                 
  Werknemers     Derden     Totaal  
  Aantal   Aantal   Aantal
                 
Totaal ontvangen Zorgbonus 2021 volgens verleningsbeschikking (a) 3487 2.414.678   86 57.899   3573 2.472.576
               
Aantal werknemers dat in aanmerking komt voor bonus 2021 (b) 3487 1.341.484         3487 1.341.484
                 
Aantal derden dat in aanmerking komt voor bonus 2021 (c)       86 33.085   86 33.085
                 
Belastingen                
- Afgedragen of aangegeven verschuldigde eindheffing over de aan werknemers netto uitgekeerde bonus (max. € 307,77 per zorgprofessional)   967.305           967.305
- Afgedragen of aangegeven verschuldigde eindheffing over de aan derden netto uitgekeerde bonus (max. € 288,53 per zorgprofessional)         24.814     24.814
Totaal afgedragen of aangegeven verschuldigde eindheffing over de netto uitgekeerde bonus aan zorgproffesionals (d)   967.305     24.814     992.119
                 
Verschil verleningsbeschikking en feitelijke uitkeringen cq belastingheffing (a-b-c-d)   105.889     0     105.889
                 
Verklaringen:                
- Verklaring: de bonus aan werknemers is aangewezen als eindheffingsbestanddeel (forfaitaire WKR)   0            
- Verklaring: voor de bonus aan derden is de 'eindheffing aan anderen dan eigen werknemers' toegepast (eindheffing publiekrechtelijke uitkeringen)         0      
Versie:
v6.1.1

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report